Jack Hanes: Kristuksen seurakunnan avain tulevalle vuosikymmenelle
Haluan kertoa teille siitä, jonka uskon olevan yleisavain rikkaaseen elämään. Uskon, että tämä avain avaa kaiken kristitylle. Enkä usko, että se on ainoastaan avain yltäkylläiseen elämään, vaan se on myös avain tähän uuteen vuosikymmeneen. Kuvaan sitä yhdellä sanalla: toiset.
Toiset
- Pelastusarmeijan perustaja, kenraali William Booth ei päässyt mukaan erääseen joulukonferenssiin. Kaikki upseerit olivat siellä yhdessä juhlimassa joulua. Kenraali Booth lähetti sinne sähkösanoman, jossa oli yksi sana. Kaikki kenraalit kokoontuivat yhteen ja avasivat sähkösanoman, jossa oli se yksi sana: toiset. Elä antaaksesi, elä siunataksesi, elä palvellaksesi, elä jakaaksesi, elä auttaaksesi, elä nostaaksesi - toisia. Se on avain kaikkein suurimpaan ja ihmeellisimpään elämään, mitä sinulla ikinä voi olla täällä maan päällä. Se täyttää Jumalan sydämen – toiset. Se on Jeesuksen sydän – toiset. Se on suurin avain kristityn elämään tällä planeetalla. Tiedän toki, että Jeesus on avain yltäkylläiseen elämään, mutta tiedän monia kristittyjä joilla Jeesus on sydämessään, mutta he eivät silti koe sitä yltäkylläistä elämää. Jeesus elää heidän sydämessään, mutta heidän elämänsä ei suuntaudu toisiin
- Jeesus kutsui opetuslapset luokseen ja sanoi nämä sanat: Te tiedätte, että ne jotka pakanoiden keskuudessa hallitsevat, he ovat pomoja toisia ihmisiä kohtaan ja nämä tärkeät ihmiset haluavat käyttää auktoriteettia. Teidän keskuudessa ei saa olla näin, vaan joka teidän keskuudessa haluaa olla suurin, on toisten palvelija. Kuka haluaa olla ensimmäinen, se olkoon toisten orja – toiset. Jeesus yritti siinä opettaa pojille jotain valtakuntansa kulttuurista, Jumalan kaltaisen elämäntavan yleisavaimesta: toiset. (Mark.10:32)
- Suuri lääkäri Albert Schweitzer sanoi: en tiedä, mikä sinun päämääräsi tai kohtalosi on, mutta yhden asian tiedän varmasti: ainoat teidän joukossanne, jotka koskaan ovat todella onnellisia, ovat ne, jotka ovat etsineet tapoja ja toteuttaneet ne toisia palvellakseen.
Entäs sinä?
- Avain Kristuksen seurakunnalle tulevalle vuosikymmenelle on: ulospäin suuntautunut seurakunta. Seurakunta, jonka sydän sykkii toisille, joka antaa, palvelee, nostaa ja siunaa. Siinä määrin, missä sinun elämäsi ikään kuin hukkuu toisten palvelemiseen, siinä määrin sinä olet alkanut alkaa elämään. Avain yltäkylläiseen elämään ei ole: mitä minä siitä saan, mitä siitä tulee minulle, mitä se minua hyödyttää? Se on pinnallista, kuivaa ja köyhää elämistä, joka sanoo: entäs minä? Rikas, syvä ja tyydyttynyt elämä kysyy: entäs sinä, mitä sinulle kuuluu?
Tylsä elämä
- Joku on sanonut näin: ihmiset, jotka elävät itselleen, eivät koskaan onnistu tyydyttämään itseään - eivätkä ketään muutakaan. Kaikista tyhjin ja tylsin elämä, mitä sinulla voi olla on elämä, joka on keskittynyt sinuun itseesi. Kuulen usein ihmisten sanovan - usein nuorten - että elämä on tylsää, seurakunnassa on ihan tyhmää ja Jumalakin on tylsä. Ei Jumala ole tylsä, eikä Jeesus ole tylsä. Sinä itse olet tylsä! Tiedätkö, mikä on tylsää? Se, kun yrittää miellyttää itseään 24 tuntia vuorokaudessa, se on tylsää! Aamen!
- Jeesus sanoi: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisunjyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin.” (Joh. 12:24) Ei Jeesus puhunut siinä vehnästä. Hän puhui sinun ja minun elämästä. Nämä maanviljelijät eivät tarvinneet agronomian läksyä. Jeesus yritti opettaa jotain elämästä - siemenestä, vehnänjyvästä. Ehkä olette kokeilleet hieroa käsissänne tai maistaa vehnänjyvää, kun kuljette pelon ohi. Se on pieni, kova, mauton, eikä se oikein tyydytä. Onkos tämä nyt ihmeellinen juttu, vain pieni jyvä.
Yhden jyvän potentiaali
- Jeesus puhui tässä elämästä, joka voi olla pieni, tylsä, mauton, kova eikä tuo tyydytystä. Ihme ja mahdollisuus, joka jyvään kätkeytyy, on ihan mahdoton: kun laittaa yhden maahan, siitä voi kasvaa 100 jyvää. Voit ottaa yhden maatilan vehnänjyvät, laittaa ne maahan ja sitten ruokkia kokonaisen kylän, sitten kaupungin, kansakunnan, maailman. Se on potentiaali, joka on yhdessä vehnänjyvässä. Jeesus puhui elämästä, jota ei eletä itselleen.
- Monet kristityt ovat kuin pieni vehnänjyvä: eivät jaa, anna, siunaa, auta – eivät päästä irti omasta surkuteltavasta elämästään ja ovat tyydyttämättömiä. Jotkut ymmärtävät: hetkinen, jos minun elämä on kuin vehnänjyvä, jos se toimii näin, niin istuttakaa minut, kaivakaa minulle kuoppa. Laittakaa maahan, multaa päälle ja tuokaa hevosenlantaa vielä päälle, mitä hyvänsä tarvitaan. Tapahtuu ihme, kun jyvä ei enää pysy yksin. Jotakin ihmeellistä tulee sellaisesta elämästä, joka eletään antamista varten, palvelemista varten, toisia varten.
Minän maailma
- Tiedän, että tämä ei ole kovin suosittua, koska elämme minän maailmassa. Meidän pitää toteuttaa itseämme, tehdä asioita niin, että minä olen jotain ja että saisin itselleni jotain. Elämme oman itsen aikaa: mikä on minun, siitä aion pitää kiinni ja mikä on sinun, on myös minun, jos vaan saan siihen käteni kiinni! Tämä on aika, jossa elämme, mutta tämä ei ole Jeesuksen henki. Mark.10:45 sanoo: ”Sillä ei ihmisen poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.” Kun Jumalaihminen tuli maan päälle, Jumalaihminen käveli keskuudessamme ja näytti meille, kuinka elää Jumalan elämää. Se oli antamista ja palvelemista. Hän palveli ja antoi henkensä lunnaiksi monen edestä. Jeesus tuli toisia varten, eli toisia varten, kuoli toisten puolesta ja nousi kuolleista toisten edestä. Tänä iltana Jeesus on Isän oikealla puolella ja esirukoilee siellä - toisten edestä.
Kristuksen mieli
- Fil. 2:5 sanotaan: ”Olkoon teillä se mieli, joka myös Jeesuksella Kristuksella oli.”. Monta vuotta saarnasin tätä kohtaa, että Kristus mielessä ei ole mitään puutetta, köyhyyttä, sairautta ja vajetta ja jos meillä on hänen mielensä, niin meiltä ei puutu mitään. Se on tietenkin totta, mutta asiayhteys on vähän eri: tässä puhutaan itsensä vuodattamisesta, Kristuksen tuntemisesta, siitä mielestä, joka meillä tulisi olla. Kristuksen mieli ei ole vain se, että minulla on terveyttä, apua, menestystä, kaikkea mitä tarvitsen. Se on ihmeellistä ja otan sen vastaan, mutta Kristuksen mieli on myös se, että annan itseni, kuolen jonkun toisen tähden – se on Kristuksen mieli. Kenen puolesta voin tänään antaa elämäni? Voit elää vain yhden kerran, älä tuhlaa sitä – ja voit kuolla vain yhden kerran, älä tuhlaa sitäkään!
Neljä vapauttavaa sanaa
- Länsimaisten seurakuntien täytyy vapautua itsekkyyden hengestä! Niin paljon meidän elämästä arkipäivässä ja helluntaissa on itsekeskeistä: siunaa minua, auta minua, korjaa minua, vapauta minut, voitele minut, lähetä minut, siunaa minua, enemmän minulle, minulle ja minulle! Hallelujaa minulle! Onko minulle jotain? Kaikki minulle, on kyse minusta, Jeesuksen nimessä.
- Haluan kertoa teille neljä kaikkein vapauttavinta sanaa, mitä ikinä kristittyinä tulette kuulemaan: ei ole kyse minusta! On kyse paljon enemmästä. Meillä kaikilla on ongelmia, mutta tässä on Jumalan totuus: jos olet uudestisyntynyt ja sinulla on iankaikkinen elämä, niin sinä tulet elämään kauemmin, kuin kaikki sinun ongelmasi. Sinä vaan loistat kirkkaampana ja kirkkaampana, etkä muista ongelmiasi, ne ovat väliaikaisia. Miksi keskittyisit koko elämäsi niihin? Elämäsi on kirjoitettuna elämänkirjaan, olemme täällä vain vähän aikaa. On miljoonia ihmisiä, joilla ei ole vain ongelmia, vaan iankaikkisuusongelmia - toiset.
- Maailman henki sanoo: mitä enemmän saan, sitä enemmän minulla on, mutta Jeesuksen henki sanoo: mitä enemmän annat, sitä enemmän saat! Useimmat meistä länsimaissa emme huolehdi kadotukseen menevistä, vaan omasta pesämunamme hankkimisesta. Meidän ympärillä on kadotukseen menevä maailma ja useimmat meistä vain pehmustamme omaa pesäämme sitä jäljellä olevaa aikaa varten.
Oikea mitta
- Elä antaaksesi, siunataksesi, palvellaksesi, jakaaksesi toisille. Monet kristityt eivät halua antaa elääkseen, eikä se johdu siitä, etteivät he rakasta Jumalaa. He kokevat epävarmuutta, koska raha on rajallista, ei sitä puissa kasva. He sanovat: haluaisin elää antaakseni, mutta se on tosi vaikeata. Paras määritelmä menestykselle, jonka olen koskaan kuullut, on seuraava: ole varma lähteestä, voimavaroista. Jos Jumala on minun lähteeni, niin minä olen turvassa ja voin antaa. Jos lähteeni ovat talouselämä, pankki tai työpaikka, niin ne eivät ole ihan varmoja lähteitä. Rahan arvo muuttuu joka päivä, miten varma voit olla sellaisesta, jonka arvo muuttuu? Jos Jumala on lähteeni, voin antaa ja olen turvassa. Voin elää antaakseni, palvellakseni, siunatakseni. Vain itseään palveleva elämä, seurakunta, avioliitto tai työnteko on todella tyhjää.
- Raamatussa sanotaan: on siunatumpaa antaa, kuin ottaa. Mitta ei ole se, kenellä on eniten, vaan kuka on antanut eniten. Ei se, kenellä on, vaan miksi on - toiset. Rukoilen, että voisin elää elämäni niin kuin Jeesus eli, anna minun elää antaakseni, siunatakseni, palvellakseni, jakaakseni toisille ja toisten kanssa.
Tiivistelmä puheesta: Marja-Leena Kortelainen
Tulkki: Maija Harper
Kuvat: Martti Kortelainen
| < Edellinen | Seuraava > |
|---|