Jos haluat onnistua, satsaa muihin!
Kevätkauden kolmatta Missioiltaa vietettiin 17.1. Cygnaeus-lukion auditoriossa. Illan juonsi Pekka Ruoranen, Hannu Pyykkönen käytti puheenvuoron, ylistyksestä vastasi Tytti Taipale & ryhmä ja kuukauden vieras, Juha Ranta-Ojala, oli puhevastuussa puhuen aiheesta: "Miten voit onnistua?"
- Pekka Ruoranen: Oli yksi henkilö, joka kohtasi Jeesuksen, hänen nimensä oli Matteus. Se oli hetki, joka muutti hänen elämänsä. Tämä oikeastaan vastaa siihen kysymykseen, miksi me olemme tänä iltana täällä ja miksi olemme olemassa yhtenä seurakuntana tässä kaupungissa. Se on tuo yksinkertainen kohtaaminen, kun Jeesus tulee ihmisen tykö ja sanoo: tule ja seuraa minua! Ne ihmiset, jotka tiesivät tuon miehen, eivät muistaneet nimeä Matteus, vaan liikanimen publikaani, veronkantaja. Veronkantajat ottivat koko ajan välistä ja publikaani tarkoitti julkisyntistä. Heitä kutsuttiin myös epäjumalanpalvelijoiksi. He palvelivat koko ammatillaan ja toimellaan keisaria. Tämän takia Matteus oli täysin hyljeksitty ja ulos torjuttu henkilö, mutta Jeesuksen edessä ei ollenkaan sellainen. Ei millään tavalla ulos suljettu, vaan sisään kutsuttu ja tervetulleeksi toivotettu tapaus. Sitä sinäkin olet täällä tänä iltana. Sinun historiasi ja menneisyytesi voi olla jotain sellaista, että olet tottunut olemaan ulos työnnetty ja hyljeksitty, mutta Jeesuksen silmissä et ole sitä. Tämä kutsu kaikuu tänään tässä huoneessa: tule ja seuraa minua!
- Hannu Pyykkönen: Herralla on hyvät ajatukset juuri sinua kohtaan ja hyvät aivoitukset elämäsi varalle. Sana sanoo, että monet ovat kutsutut ja harvat valitut. Siihen valintaan voit vaikuttaa antamalla itsesi Jumalan käyttöön. Ehkä olet kokenut, että olet antanut elämäsi Jumalalle ja odotat, että Hänellä olisi osoittaa sinulle joku tehtävä ja paikka. Sitten huomaatkin, että ei tämä mennytkään niin - jouduin palvelijan virkaan. Älä ole pettynyt siihen – mistä tiedät, mitkä ovat tarkalleen Jumalan aivoitukset sinua kohtaan. Ole uskollinen siinä, mitä teet. Anna itsesi entistä kokonaisempana uhrina Jumalan käyttöön ja tulet näkemään, että Jumalan teot tulevat ilmi elämässäsi. Jumala on kutsunut sinut ja minut omien aivoitustensa mukaisesti, antanut meille itse kullekin tehtävän seurakunnan keskellä ja armolahjoja.
- Otetaan ne vastaan ja toimitaan siinä, mitä Hän on antanut. Jumala haluaa opettaa meitä näkemään kokonaiskuvia, niin ettemme näe omaa napaa kutsumustehtävässä ja toiminnassa, vaan sen kokonaiskuvan, minkä Jumala haluaa tehdä. Hän haluaa viedä meidät katsomaan kauempaa ja ihailemaan sitä luomistyötä, mitä Hän tekee. Hän haluaa kasvattaa meidät vielä syvemmälle Hänen tahtonsa tuntemisessa. Jumala haluaa viedä meidät siihen, että me rakastamme Häntä enemmän kuin mitään ja ketään tässä maailmassa ja pystymme levosta käsin tekemään juuri sen, minkä Hän on meille antanut tehtäväksi. Joskus tulee vastaan tilanteita kuten Paavalille, että joutuu myrskyn kouriin, mutta sen myrskyn aikana laivasta lähti ylimääräinen lasti pois. Näin voi käydä, mutta ei vieroksuta sitä, vaan päätetään, että me halutaan palvella Herraa ja kasvaa Hänessä. Kun Jumala siunaa, niin Hän haluaa, että me siunaamme edelleen ja voimme olla Jumalan rakkauden ja siunauksen välikappaleita.
- Juha Ranta-Ojala: Markuksen evankeliumissa on Jeesuksen yksi keskeisimpiä vertauksia: kylväjävertaus. (Mark. 4: 3-20) Mikä on hyvä maaperä? Kylväjä-vertauksessa hyvä maaperä oli ne, jotka kuulevat sanan, ottavat sen vastaan ja kantavat hyvän hedelmän. Mitä on se, että olet hyvä maaperä? Mitä on oikea kuuleminen? Se on tottelemista ja kuuliaisuutta sille, mitä Jumala puhuu elämääni. Se on myös täydellistä riippuvaisuutta Herrasta. Orjantappuravaihe, mitä me monet olemme eläneet, on minäkeskeistä elämää: minä, minua, minulle, siunaa minua, käytä minua, anna minun olla, tee minun kauttani… Suurin ilo tulee siitä kun näet, että Jumala käyttää jotain toista. Se on valtakunnan leviämisen kannalta ratkaisevan tärkeä asia. Kun alat tekemään sitä, sinusta tulee ”ränni”, sinut kytketään ”voimajohtoon” ja silloin kauttasi kulkee koko ajan virta ja se on hienoa! Silloin sinusta tulee hedelmällinen.
- Vaikka Paavali tapettiin Roomassa, niin siemen oli kylvetty. Hän oli jo antanut elämänsä näille ihmisille, kaiken sen tiedon ja osaamisensa, vienyt miehet matkalle ja kutsunut viemään evankeliumia. Samalla tavalla, jos sinä haluat onnistua, niin vastaus on: satsaa muihin. Silloin tulet onnistumaan ja saavuttamaan tyytyväisyyden omassa elämässäsi. Tyytyväisyys yhdessä jumalisuuden kanssa on suurin voitto! Ihmisille, jotka elävät tyytyväisinä Jumalan kanssa, niille vaan tapahtuu, koska he ovat siunauksessa kiinni.
- Astu sille tielle, joka johtaa vapauteen. Oletko valmis astumaan armon tielle? Haluatko, että tänä iltana kylvetty siemen tallautuu vai alkaa kasvaa hyvää hedelmää? Se on taistelu, jonka me jokainen joudumme käymään. Kun sanot Jumalalle: minä haluan luopua näistä ohjaksista, haluan antaa ne sinulle, sinä tiedät mikä on minulle parasta, niin tulet löytämään elämän tarkoituksen. Jos haluat saavuttaa jotakin, sinun tulee olla valmis uhrautumaan.
- Ei ole muuta mahdollisuutta, kuin nisunjyvän kuoleminen. Niin kauan, kun yrität olla elossa, sinulla on vaikeuksia. Heti, kun suostut kuolemaan ja menemään sinne pimeään, mustaan multaan ja kosteisiin olosuhteisiin, sinun kuoresi murtuu. Jokaisessa meissä on kuori, mutta Jumala haluaa murtaa sen kuoren ja kun kuori murtuu, sieltä tulee elämä. Pyydän Herra tänä iltana: kätke meidät sinne multaan, missä todellinen kasvu lähtee tapahtumaan.
Tiivistelmät puheista: Marja-Leena Kortelainen
Kuvat: Martti Kortelainen
| < Edellinen | Seuraava > |
|---|